گزارش صعود قله لاله زار کرمان باشگاه راسخ

کریم کوهستان و برف و زمین است
مقدمه :
یکی از شهرهای استان کرمان شهر زیبای
لاله زار میباشد که با ارتفاع 2900 متر از سطح دریا در منطقه ای کوهستانی در میان مزارع گلهای محمدی احاطه شده است. و صنعت گلابگیری و پرورش زنبور عسل اساس اقتصاد منطقه را تشکیل می دهد. وجود سایت گردشگری لاله زار با آبگیر بسیار زیبائی که دارای امکانات مناسب بهداشتی و آلاچیق ها برای شب مانی می باشد  مکانی است که علاوه بر کوهنوردان در کلیه فصول جمع کثیری از دوستداران طبیعت را بسمت خود جلب میکند .
کوه لاله زار واقع در شمال بافت کوهی است گرانیتی با ارتفاع 4375 متر و دومین قله مرتفع استان کرمان می باشد ودارای طول جغرافیایی 56 درجه و 48 دقیقه و عرض 29 درجه و 24 دقیقه بوده و آنرا می توان از مسیرهای مختلف صعود کرد، بهترین مسیر صعود آن  بخش شهر لاله زار و سایت گردشگری است که از مجاورت  سد خاکی – دهانه آرتی و دره لاله زار میباشد ، قابل ذکر است بخش اعظم مسیر صعود در مجاورت روخانه ی بسیار زیبا و خروشان لاله زار بوده که تا ارتفاع 4000 متر دارای آب می باشد و این ویژگی ، سرسبزی خاصی به منطقه می دهد .
گزارش برنامه ؛
برابر تقویم بهاره باشگاه واطلاع رسانی انجام شده روز 12 اردیبهشت ماه به اتفاق همنوردان و با یک دستگاه خودرو سواری ساعت 12/30 دقیقه از اصفهان راهی استان کرمان شدیم با شروع حرکت بسمت شرق و عبور از شهرهای کوهپایه ، نائین و یزد وارد استان کرمان شدیم و حدود ساعت 19/45 دقیقه از طریق جاده بافت نگار که حدود 15 کیلومتر با شهر کرمان فاصله داشت بسمت شهر لاله زار که حدود 130 کیلومتر با کرمان فاصله دارد حرکت کردیم تا راس ساعت 21 به محل شروع برنامه که همان سایت گردشگری لاله زار بود رسیدیم و در فضای مناسب زیر پرژکتور موجود در مقابل اطاقکهای توریستی که در مجاورت سد خاکی بنا شده بود اقدام به کمپ نمودیم ، پس از صرف شام و چایی ساعت 22 اعلام خاموشی و استراحت گردید ،
صبح روز سه شنبه ساعت 5 صبح بیدار باش و پس از بستن کوله ها با وسیله شخصی خود بسمت محل استارت که به دهانه آرتی شناخته میشود حرکت کردیم و راس ساعت 6/15 دقیقه با نام خداوند و با سرپرستی و سرگامی استاد لباف در مجاورت رودخانه و در هوای بسیار خنک صبحگاهی که ملودی روح نواز جریان آب را بهمراه داشت کوله ها را بردوش گرفته و حرکتمان آغاز شد ، لازم بذکر است که در طول مسیر در چندین نقطه نیاز میباشد که از عرض روخانه گذر نماییم که این مورد چالش زیبای خود را نیز بهمراه دارد.
باعبور از بخشی مسیر با شیبهای ملایم که شاهد چمن زارهای زیبای بهاری آن نیز بودیم ساعت 8/15 دقیقه در کنار محل تلاقی دو آب به نامهای محلی کوشا و تخت عبدالبیگی که منجر به تشکیل رود لاله زار میشوند جهت صرف صبحانه چند دقیقه ای توقف نمودیم و سپس به حرکت خود در امتداد آب ادامه دادیم تا رفته رفته در ارتفاع حدود 4000 بر شیب مسیر افزوده شد و جریان آب نیز متوقف گردید .
قابل ذکر میباشد باتوجه به شرایط سنگلاخی مسیردر موقع صعود مسیر سمت راست شیب زیر قله جهت ادامه بسیار مناسبتر میباشد .
در نهایت پس از چند توقف کوتاه در ابتدا جناب آقای لباف حدود ساعت ۱۱ با گامهای پرتوان خود بر فراز قله ایستادند و نفرات بعدی نیز با تاخیر چنددقیقه ای و با پذیرائی چائی گرم تهیه شده توسط ایشان خستگی شیب انتهائی را از تن خود زودودیم ، پس از کمی استراحت ، میل مختصر تنقلات و تقسیم میوه ای که همراه داشتیم و ثبت خاطره شیرین این صعود با گرفتن چند عکس ساعت 11/40 دقیقه  با این قله وداع نموده و گام در مسیر بازگشت قرار دادیم .
ساعت 14/30 در مجاور  آب و چمنزارهای زیبا و سرسبز جهت استراحت و صرف ناهار کوله ها را زمین گذاشتیم و پس از آن به حرکت خود بسمت دهانه آرتی ادامه دادیم و با چندین بار عبور مجدد از عرض رودخانه راس ساعت 16/50  دقیقه در محل پارک خودرو در نزدیکی آبگیر کوچکی که مقابل دهانه آرتی بود رسیدیم و سپس بسمت سد خاکی حرکت کردیم جهت تعویض لباس و استراحت و تهیه چائی چند دقیقه کنار سد توقف داشتیم و البته مناظر زیبا و دلنشینی که خیل عظیمی از مردم نیز اولین  عید فطر قرن اخیر را جهت تفریح خود انتخاب نموده بودند شاهد بودیم ،پس از چند دقیقه استراحت و همچنین گرفتن عکس،  از آنجا که برای تعطیلات عید خانواده ها نیز سهمی داشتند رفتن به شهر کرمان را به برنامه ای دیگر موکول نمودیم و ساعت 18/20 دقیقه راهی اصفهان شدیم در بین راه و شهر مهریز چند دقیقه برای شام توقف داشتیم و از آنجا که همراهی همنوردان در پشتیبانی از راننده بسیار عالی بود رانندگی  یکسره تا اصفهان ادامه داشت تا ساعت 3/35 دقیقه صبح به مقصد رسیدیم و تا ثبت خاطره ی شیرین  دیگر و صعودی دیگر همنوردان با هم خداحافظی نمودند .
مسافت از سد خاکی تا ابتدای دهانه آرتی حدود 2 کیلومتر بود
و کل مسیر رفت و برگشت طی شده 21 کیلومتر ثبت گردید .