گزارش صعود قله بل بام استان فارس

🌺وجودم به هرلحظه آرامِ توست
گزارش صعود قله بل بام استان فارس باشگاه راسخ
مقدمه :
کوهستان بل در جنوب شرقی رشته کوه زاگرس در استان فارس درجنوب شهرستان اقلیدباچشم اندازی بسیارزیباخودنمائی می کند.بلندترین ارتفاع این کوهستان قله بل باارتفاع ۴۰۵۰ متر در ۱۴ کیلومتری جنوب شهر اقلید قرار داشته  و بلندترین قله در استان فارس می باشد. قله صخره ای و سنگلاخی بل توسط گردنه مرتفعی از سمت جنوب به کوه سفید وڴ دارای آب وهوای معتدل کوهستانی است که دارای پوشش گیاهی متنوع بوده وگیاهانی ازقبیل  ارژن، گون، آویشن، جاشیر، کما، درمنه، کتیرا، پیازکوهی درآنجا می روید.
مسیرهای اصلی صعود به قله بل :
1-  دره لای شکفت ( غربی )  2-  دره زمستانه (شمال غربی ) 3-  دره ریواس ( شما لی ) 4-  چشمه لگنی  ( شمال شرقی ) 5-  باغ ضرغامی ( شرقی ) 6-  دره سبز ( جنوبی ) 7-  دره قبله ( جنوب غربی )
دره لای شکفت : مسیر مناسب جهت صعودهای تابستانی و زمستانی است که  از ابتدای” سرد آب” شروع شده و به جانپناه منتهی می شود.

گزارش اجرای برنامه ؛
برابر برنامه تقویم زمستانه باشگاه و ثبت نام همنوردان
بامداد روز  جمعه تاریخ ۶ اسفند  راس ساعت ۱/۳۰ دقیقه  اصفهان را به مقصد شهرستان اقلید ترک نموده و از مسیر جاده اصفهان شهرضا  بسمت جاده شیراز  و سپس آباده مسیر را ادامه داده تا به سه راهی سورمق رسیده و از همین مسیر راهی شهرستان زیبای اقلید شدیم و ساعت ۵ صبح چند دقیقه ای  در مقابل پارک واقع در مسیر منتهی به کارخانه قند توقف داشتیم و سپس وارد جاده ی کمربندی حسین آباد که بسمت کارخانه قند منتهی میشد گردیدیم ، پس از طی مسافت حدود ۵ کیلومتر و تقریبا در مقابل این کارخانه و در قسمتی از مسیر وارد جاده ی خاکی سمت چپ که تابلوئی هم با نام قله بل نصب شده بود شدیم .
لازم بذکر است در اویل مسیر جاده ی خاکی از کنار دیواره های بتونی پلی که هنوز ناتمام بود عبور نمودیم و درطول مسیر و درنقاط مختلفی بوسیله تابلو جهت حرکت به سمت کوه و محل شروع حرکت نشان گذاری شده بود . طول مسیر این جاده خاکی تا ابتدای دره لای شکفت  تقریبا  ۱۰ کیلومتر بود . لازم بذکر بین مسیر بدلیل وجود برف یخ زده در سطح جاده مانع از ادامه حرکت سرویس گردید و ناچار شدیم راس ساعت ۶/۲۰ دقیقه پیمایش خود را  شروع نمائیم  که پس از حدود ۴۵ دقیقه به ابتدای دره لای شکفت که در ارتفاع  ۲۷۵۰ بود رسیدیم و در حالیکه پوشش برف از دامنه ها شروع میشد حرکتمان همراه برفکوبی و گرفتن ارتفاع بسمت جانپناه آغاز گردید. و هر چه به جانپناه نزدیک تر میشدیم شرایط جوی نیز نامتعادل تر و بر سردی هوا نیز افزوده میشد و پس از چند توقف کوتاه در بین دره ساعت ۱۰/۲۰ دقیقه به جانپناه رسیدیم  که باتوجه به محل قرار گرفتن آن چشم انداز بسیار زیبائی از دشت و کوههای پوشیده از برف قابل مشاهده بود ، در این مکان چند دقیقه جهت استراحت و صرف صبحانه توقف داشتیم و بدلیل اینکه شرایط جوی هرچه زمان سپری میشد نامساعد تر میگشت ساعت ۱۱ اعلام حرکت بسمت قله گردید و پس از چند  توقف کوتاه با همت و تلاش مضاعف همنوردان در هوائی که همراه با باد و بوران شدیدی نیز بود کلیه نفرات تیم ساعت ۱۳/۱۰ دقیقه با گامهای  پرتوان و پر انرژی بر فراز قله ایستادند  ، پس از کمی استراحت و ثبت خاطره ی صعود زمستانه ی موفقشان ساعت ۱۴ قله را بسمت جانپناه ترک نمودیم ، ساعت ۱۵  توقف کوتاهی هم  در محل جانپناه جهت هماهنگی نفرات داشتیم و در حالیکه بر شدت بارش برف و باد شدید نیز اضافه میشد از همان مسیر دره بسمت پائین حرکت کردیم ، ساعت ۱۶/۲۰ نیز در محل شروع حرکت کنار سرویس بودیم  و پس از پیوستن کلیه نفرات ساعت ۱۷/۳۰ بسمت شهر اقلید  و اصفهان حرکتمان آغاز شد . و راس ساعت ۲۲/۱۵ دقیقه  برنامه ی بسیار مفرح و خاطره انگیز ما به لطف خداوند و در سلامتی کامل تیم که همراه شور ونشاط بسیار بود در اصفهان خاتمه یافت .

نفرات شرکت کننده:
آقایان
۱- اسماعیل صفدریان (سرپرست برنامه)