گزارش صعود زمستانی قله دماوند

گزارش صعود زمستانی قله دماوند ۱۷ دیماه ۱۴۰۰ باشگاه راسخ
مقدمه :
دماوند
این کوه  بلندترین کوه ایران و خاورمیانه و بلندترین قله آتشفشانی آسیا و دومین آتشفشان مرتفع در نیمکره شمالی و همچنین  نوزدهمین قله بلند جهان و دوازدهمین برجستگی روی زمین است .
دماوند نمادی شناخته شده از ایران است و در افسانه ها ، افسانه های اسطوره ای ، هنر و عکاسی ایران جایگاه والایی دارد. در حقیقت این یک آتشفشان خاموش و باشکوه است که هنوز هم  مقداری دود گوگرد از آن خارج می شود. بسیاری از افسانه ها و داستان ها مربوط به ایران دماوند است.
و نکته جالب و قابل توجه ارتفاع نسبی این کوه میباشد که آنرا دوازدهمین برجستگی روی زمین ثبت نموده است و جهت اطلاع همنوردان در اینجا توضیح داده میشود .
زمانیکه صحبت از ارتفاع می شود دو فاکتور اصلی را شامل می شود.
۱- ارتفاع مطلق
که شامل ارتفاع یک منطقه یا عارضه از سطح آب های آزاد است که برای این قله در بیشتر منابع ۵۶۱۰ ثبت شده و
۲- ارتفاع نسبی
که فاکتوری مهم در کوهنوردی و ورزش های کوهستانی است.

ارتفاع نسبی یا به انگلیسی Prominence کمیتی است که نشان دهنده برجستگی و وجه تمایز یک کوه و قله نسبت به اطراف خود است. تعریف های مختلفی برای اتفاع نسبی و نحوه اندازه گیری آن وجود دارد که هر یک در نهایت به یک عدد واحد می رسند:
ارتفاع نسبی حاصل نسبت ارتفاع قله به ارتفاع عمیق ترین دره آن است، که این عدد در دماوند 4661 متر می باشد.
و قله دماوند بخاطر ارتفاع نسبی بالایی که دارد پس از کوه‌های اورست، آکونکاگوا در آرژانتین، دنالی در آمریکا، کلیمانجارو در تانزانیا، وینسون در جنوبگان، البروس در روسیه و مون بلان در آلپ، دوازدهمین کوه برجسته و مستقل دنیاست.
دلیل اصلی دیده شدن کوه دماوند از فاصله‌های بسیار دور نیز همین ارتفاع نسبی بالای آن هست که چه بسیاری از  همنوردان در مواقعی که هوا بسیار صاف بوده از فراز قله کرکس این نماد بلند ایرانی و ارتفاع برتر ۵۶۱۰ متر را دیده و از آن عکس گرفته اند .
مشروح گزارش ؛
مطابق با تقویم اعلام شده فصل زمستان و اطلاع رسانی انجام شده ۱۵ دیماه ۱۴۰۰ راس ساعت ۱۹/۴۵ دقیقه به اتفاق تعداد ۱۹ نفر از همراهان همیشگی راسخ با یکدستگاه
مینی بوس که البته بلحاظ کیفتی مورد رضایت بیشتر همنوردان بود اصفهان را به مقصد تهران و مازندران ترک نمودیم .

ساعت ۴/۲۰ به محل قرارگاه پلور رسیدیم که شاهد پوشش کامل برف بر روی زمین و حتی سطح جاده بودیم و همین امر سبب شد تا در همین مکان کوله ها را پیاده و جهت انتقال به محل شروع برنامه از پاترول کمک بگیریم ، پس از چندین تماس و تاخیر حضورشان ، بلاخره با توجه به حجم برفی که جاده خاکی منتهی به کمپ یک یا همان گوسفند سرا را پوشانده بود تا بخش کوتاهی از مسیر خاکی را رفته و در نهایت ساعت ۱۰/۴۰ دقیقه کوله ها بر دوش گرفته و از طریق مسیر میانبر بسمت گوسفند سرا حرکت کردیم ، از آنجا که هوا  بسیار صاف و آفتابی بود و تقریبا در میانه روز حرکتمان با  هوای گرم همراه شد که نیازی به پوشش زمستانی نبود .
با عبور از چند تپه بین مسیر ساعت ۱۱/۴۵ به محل گوسفند سرا رسیدیم و جهت صرف ناهار و استراحت حدود ۳۰ دقیقه توقف داشتیم و سپس ساعت ۱۲/۲۰ بسمت بارگاه سوم پیمایشمان را آغاز نمودیم . با چند توقف کوتاه در بین مسیر ساعت ۱۷/۱۵ دقیقه در حالیکه غروب بسیار زیبای خورشید را که البته با سوز شدید سرما همراه شده بود نظاره گر بودیم به پناهگاه رسیدیم .همنوردان در قسمت خوابگاه اسکان یافته تدارک شام دیده و جهت ذخیره انرژی برای ادامه برنامه در روز  فردایی که سنگین تر هم خواهد بود استراحت خود را آغاز کردند .

بنابر توضیحات ارائه شده و هماهنگی بعمل توسط سرپرست محترم برنامه صبح روز جمعه ساعت ۴ بیدار باش و پس از تجهیز شدن همنوردان ساعت ۵/۱۵ دقیقه مسیر قله را در پیش گرفتیم چند توقف کوتاه در بین این مسیر هم داشتیم ، خصوصا در نزدیکی آبشار یخی در ارتفاع ۵۱۰۰ که یکی از نمادهای معروف دماوند میباشد .
از آنجا که با افزایش ارتفاع و شیب بلحاظ فیزیکی و بدنی فشار بیشتری بر همنوردان وارد میشد با درایت سرپرست که مسولیت سرقدمی را نیزبرعهده داشت با کندتر نمودن و کوتاه تر نمودن گامها شرایط به گونه ای رقم خورد که کلیه نفرات با لطف خداوند راس ساعت ۱۳/۲۰ دقیقه برفراز این  ارتفاع برتر و بلند ایرانی ایستادند .
باگرفتن چند عکس و فیلم اجرای این برنامه زیبا را برای همیشه در دفتر خاطرات خود ثبت نموده و راس ساعت ۱۴ از مسیر دره که بجهت  برف بیشتر و حتی وجود شن اسکی شرایط گام برداری و فرود از آن راحتتر و کوتاهتر میشد بسمت پناهگاه بازگشتیم ، ساعت ۱۷/۴۰ دقیقه آخرین نفر ات به پناهگاه رسیده و پس از آماده شدن و تصمیم گیری در خصوص استراحت و یا حرکت به پایین ، رای بر رفتن شد و ساعت ۲۰/۱۵ دقیقه حرکتمان بسمت پائین و در شرایطی که مسیر پاکوب تردد شده در طی روزی آفتابی کاملا سفت و یخ زده شده بود و استفاده از کرامپون و احتیاط بیشتر را میطلبید آغاز شد. با چند توقف کوتاه در بین مسیر ساعت ۲۳/۲۰ به محل مسجد رسیدیم و از آنجا که امکان تردد پاترولها نبود به مسیر خود تا دوراهی معدن ادامه دادیم و از آنجا با پاترولها به محل پارکینگ خاکی رفتیم و سپس در محل قرارگاه نیز جهت آماده شدن همنوردان توقفی داشتیم و پس از انتقال کوله ها بر روی باربند همگی سوار سرویس و ساعت ۳/۳۰ بسمت اصفهان بازگشتیم و به لطف خداوند
همراه سلامتی و نشاط حاصل از یک برنامه عالی راس ساعت ۱۰/۳۰ دقیقه برگی زرین دیگری از تقویم راسخ تکمیل و به انتها رسید .

نفرات شرکت کننده :
۱- سعید موحددوست (سرپرست)
۲- مجتبی ترکی
۱۵- محمد رمضانی
۱۶- محمد جواد حسینی
۱۷- علیرضا کاظم زاده
۱۸- اسماعیل صفدریان (گزارش و تصاویر)