باشگاه کوهنوردی راسخ

جنوبی ، جنوب غربی و شمالی
۱۱ تیر ماه ۱۴۰۰ به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر
مقدمه :
کوه دماوند به عنوان بلندترین کوه ایران و بلندترین آتشفشان خاورمیانه شناخته می شود. این کوه در قسمت مرکزی رشته‌کوه البرز در جنوب دریای خزر و در بخش لاریجان شهرستان آمل قرار دارد.
قله دماوند از نظر تقسیمات کشوری در استان مازندران قرار دارد. به نقل از درگاه ملی آمار ایران، ارتفاع این قله ۵۶۱۰ متر است؛ منابع دیگر، از جمله پایگاه ملی داده‌های علوم زمین ایران و وب‌گاه رصدخانه زمین ناسا، ارتفاع ۵۶۷۰ متر و ۵۶۷۱ متر را نیز برای قله این کوه ذکر کرده‌اند.
شاید صعود به قله دماوند آرزوی هر کوهنورد ایرانی باشد
گزارش اجرای برنامه
مطابق با تقویم تابستانه باشگاه و اطلاع رسانی انجام شده روز چهارشنبه تاریخ ۹ تیرماه به اتفاق تعداد ۴۷ نفر از همنوردان علاقمند به اجرای این برنامه با دودستگاه اتوبوس که البته به لحاظ مراعات پروتکلهای بهداشتی نفرات در این دو دستگاه تقسیم شدند ساعت ۲۰ و با یک ساعت تاخیر سرویسها ،از اصفهان به سمت تهران و جاده هراز حرکت نمودیم.
ساعت ۴/۴۵ دقیقه به شهر پلور رسیده وتیم صعود کننده جبهه شمالی  با اتوبوس به سه راهی ناندل ادامه مسیر دادند و دو تیم دیگر نیز  در مقابل قرارگاه  پیاده شده و راهی مسیرهای مربوطه خود شدند ، لازم بذکر گزارش جامع آن دوتیم متعاقبا ارسال میگردد .
گزارش تیم صعود کننده از جبهه ی جنوب غربی
مسیر جبهه جنوب غربی :
در ابتدا باید بگویم که در این مسیرهیچ پاکوب وپناهگاهی نبوده از مسیرهای بسیار زیبا و بکر میباشد و به ندرت حتی کوهنوردی از این مسیر صعود میکند ، مسیریابی درآن مشکل و از ارتفاع۴۸۰۰به بالاصخره ای است وبدون راهنما صعود از این جهت کاری بسیار اشتباه است  ،ازمسیرهای دشواردماوند بوده و خصوصا مسیرزمستانی آن مشکلترین و زمانبرترین مسیرهاست . کوهنوردان باشگاه راسخ چندین مرتبه در زمستان درآن تلاش کرده اند ،لازم بذکر است که
سرپرست محترم این برنامه جناب آقای موحد طی ۱۱۱ مرتبه صعود قله ی دماوند  تلاشهاوصعودهای زمستانی بسیاری را از دهه ی ۸۰ تا کنون در این جبهه داشته است .
ساعت ۵/۱۵ دقیقه از محل پارکینگ قرار گاه پلور با یک دستگاه خودرو جادار و عالی پاترول بهمراه  تعداد ۱۶ نفر از همنوردان بسمت جاده سد لار حرکت نمودیم و سپس با عبور از محل نگهبانی ایستگاه محیط زیست منطقه چند کیلومتری خاکی را ادامه دادیم تا به دشت زیباو معروف چال چال رسیدیم  و با ادامه این جاده خاکی و کمی ارتفاع گرفتن ساعت  ۶/۲۰ دقیقه به ابتدای دره ای که نام آنرا میتوان دره پیچ درپیج ، رو به بالای شقهایهای عاشق گذاشت رسیدیم کوله ها پائین گذاشته و آماده حرکت شدیم  ، میگویند شقایق گل همیشه عاشق و الحق که شقایقهای دماوند همینطور هستند  چرا که سالهای سال است که در پای دماوند و به عشق دماوند چه  زیبا مانده اند .
راس ساعت ۶/۴۵ دقیقه پس از ارائه ی توضیحاتی توسط سرپرست محترم آقای موحد دوست و با سرگامی بسیار یکنواخت و عالی ایشان و آخر گامی همنورد عزیز آقای ترکی در طول برنامه پیمایشمان با یاد خداوند  شروع گردید .
از آنجا که با چند دقیقه حرکت بطور کامل عبورمان از بین بهشتی از طبیعت سرسبز و زیبا که با گلهای سرخ رنگ شقایق زیباتر میشد همراه بود دیدن این مناظر بخصوص در زمانی که قله دماوند را در بالای این سبد رنگارنگ نظاره میکردی  همه ی همنوردان را محسور خود نموده و ضمن شکر خداوند هرکدام شروع به تصویر برداری از این مناظر فوق العاده شدند .
برای صرف صبحانه نیز ساعت ۷/۳۰ دقیقه در محل دو راهی که مقداری هم آب وجود داشت و در سایه ی دیواره ای که اطرافمان هم پوشیده از گلهای شقایق بود توقف نمودیم ،پس از صرف صبحانه مسیرمان را از میان همین دره ی زیبا  ادامه دادیم تا اینکه درساعت ۱۲/۱۰ به دامنه ی تپه ای سنگلاخی که گوئی این سنگها تکه تکه شده بدست انسان و روی هم انباشته و گاهی هم بشکل رودخانه ای سنگی بود رسیدیم ، لازم بذکر است بخشی از این سنگها که بصورت متخلخل و توخالی و بسیار سبک بودندو حتی قطعه ای بزرگ آنرا میتوان با دست جابجا نمود بیانگر خروج مواد مذاب آتشفشانی از دهانه ی کوه دماوند بوده که پس از قرنها بدین شکل در آمده بودند . در این مکان استراحتی نموده و پس از صرف ناهار به حرکت خود ادامه دادیم تا پس از اینکه مسافتی را نیز در جهت شیب رو به بالای منتهی به یال جنوب غربی و تاارتفاع ۴۳۵۰ بود طی نمودیم و با توجه به شرایط تیم ساعت ۱۴/۴۵ دقیقه  تصمیم به توقف و ایجاد کمپ شب مانی گرفته شد ، از آنجا که محل بسیار سنگی و ناصاف هم بود کلیه نفرات با تلاش مضاعف و همتی والا محل چادر ها را مسطح نمودند و کمپ برپا گردید ، از آنجا که شرایط جوی هم نامساعد شده بود و گاها همراه بارشهای پراکنده بود تا صبح روز بعد همگی در چادرها به استراحت پرداختیم ،
صبح  روز جمعه ساعت ۴ بیدار باش و ساعت ۵ با برداشتن کوله های سبک حرکتمان بسمت قله آغاز گردید ،ساعت ۸:۱۵ در ارتفاع ۴۸۰۰ جهت صبحانه توقف نمودیم ،از آنجا که با افزایش ارتفاع و همچنین شیب سرعت حرکت تیم ملایم تر می شد در طول مسیر تا قله توقف های کوتاهی داشتیم و نهایتا در حالیکه شرایط هوایی نیز بسیار سرد ونامساعد بود ساعت ۱۱:۲۰ کلیه نفرات تیم بر فراز قله ایستادند ، پس از گرفتن چند عکس و ثبت خاطره شیرین این صعود ساعت ۱۲:۱۰ از قله به سمت کمپ بازگشتیم ساعت ۱۵:۲۰ دقیقه در محل کمپ بودیم در مدت زمان کوتاهی وسایل را جمع نموده و ساعت ۱۶:۱۰ دقیقه به سمت پایین و منطقه چال چال حرکت کردیم با عبور مجدد از میان دشت زیبا و وسیع شقایق ها ساعت ۱۹:۳۰ دقیقه ابتدای جاده خاکی رسیدیم کوله ها را بر بالای پاترول قرارداده و با طی نمودن مسافت حدود ۱۵ کیلومتر به محل مجسمه کوهنورد پلور رسیده وپس از انتقال وسایل به اتوبوسها ساعت ۲۱ در حالیکه ترافیک سنگینی هم برجاده حاکم بود بسمت تهران و سپس اصفهان حرکتمان آغاز شد ، و به لطف خداوند ساعت ۵/۱۰ صبح روز شنبه همراه سلامتی کلیه نفرات برنامه ما در اصفهان  به انتهای خود رسید .
نفرات شرکت کننده
آقایان
۱- مهندس سعید موحد دوست ( سرپرست)
۲- دکتر علی ترک        ( سرپرست )
۳- سید محمد شاهمرادی ( سرپرست )
۴- محمد جواد آمون
۳۸ – محمد رشیدی
۳۹- عباس شاهمرادی
۴۰- فریبرز کریمیان
۴۱- اسماعیل صفدریان ( گزارش و تصاویر)