گزارش برنامه صعود قله هزارِ کرمان

به نام آنکه مهرآفرین است
خداوند کوهستان و برف و زمین است

مقدمه:
کوه هزار با ارتفاع ۴۵۰۱ متر از سطح دریا، بلندترین قله جنوب ایران و استان کرمان بوده که در شهرستان رایِن در ۱۰۰ کیلومتری جنوبِ کرمان قرار دارد. دیگر کوه‌های استان کرمان به ترتیب از نظر ارتفاع شامل لاله‌زار (۴۳۵۱ متر)، کوه شاه (۴۳۴۹ متر)، کوه پلوار (۴۲۳۳ متر)، کوه جوپار یا سه شاخِ بزرگ (۴۱۳۵ متر)، قله بلوچی (۴۱۰۰ متر)، قله گلچین (۴۰۹۶ متر) و … می‌باشد.
دلیل نامگذاری کوه هزار، داشتن تنوع زیاد در پوشش گیاهی آن می‌باشد.
مسیرهای صعود به قله شامل:
مسیر میرشادی
مسیر اردیکان
مسیر باب زنگی
مسیر زر رود
بهترین فصل صعود این کوه از اواخر اردیبهشت تا اوایل آبان است. صعود در زمستان مستلزم داشتن تجهیزات زمستانی کامل و برفکوبی بسیار سنگین است.
گزارش برنامه:
مقرر تقویم سه ماهه اعلام شده باشگاه، در تاریخ پنجشنبه ۱۴۰۱/۰۳/۰۵ و راس ساعت ۱۴:۳۰ به همراه ۲ نفر از همنوردان در ترمینال کاوه حاضر شدیم که با استقبال گرم آقای صفدریان هماهنگ کننده برنامه های راسخ مواجه گشتیم و پس از تحویل گرفتن بَنِر باشگاه ایشان آخرین نکاتِ مربوط به برنامه را یادآوری کردند. متأسفانه به دلیل تأخیر در حرکت اتوبوس مجبور به انتظار تا ساعت ۱۶:۳۰ جهت حرکت شدیم‌. در ضمن سرپرست برنامه پیش از ما به همراه ۳ نفر دیگر از همنوردان بوسیله خودروی شخصی بسمت کرمان حرکت کردند. در ساعت ۰۲:۳۰ بامداد در محل سه راهیِ ورودیِ شهرستان رایِن از اتوبوس پیاده شده و با یک دستگاه سواری خود را پس از نیم ساعت به منزل آقای نصری در شهرستان رایِن رساندیم و به سرپرست برنامه و دیگر همنوردان ملحق شدیم. پس از نیم ساعت استراحت همگی راس ساعت ۰۳:۳۰ بیدار شده و ساعت ۰۴:۰۰ سوار بر وانت مزدا بسمت روستای باب زنگی عزیمت نمودیم. در ساعت ۰۵:۴۵ در صبح دل‌انگیز بهاری از وانت پیاده شده و بلافاصله حرکت بسمت کوهستان را آغاز نمودیم. هم‌چنان که مسیر را پیمایش می‌کردیم از عطر و رایحه دلنشین پونه، آویشن و دیگر گیاهان معطر لذت برده و برای آشامیدن آب هم از جویبار کنار مسیر استفاده کردیم. رأس ساعت ۰۸:۲۰ برای صرف صبحانه در مسیر توقف نموده و پس از آن به همراه دیگر کوهنوردان عزیز از شهرهای مختلف کشور بودند به سمت قله شروع به صعود نمودیم. متأسفانه به دلیل کاهش نزولات جوی در سال قبل، طبیعت در ارتفاع بالا مانند سال‌های گذشته، آن سرسبزی و طراوت همیشگی را نداشت. پس از حدود ۲ ساعت پیمایش در شیب زیاد، همگی رأس ساعت ۱۱ بر روی قله بودیم و خداوند منان را بسیار شکر کردیم. پس از گرفتن فیلم و عکس‌های یادگاری همگی در ساعت ۱۱:۲۵ مسیر فرود طولانی بسمت سنگ تاج خروس، دشت آویشن و جان‌پناه را شروع کردیم. در ساعت ۱۵ به جانپناه کوه هزار در ارتفاع ۳۱۰۰ متری رسیده و پس از صرف ناهاری خوشمزه و استراحتی مختصر، مسیر جویبار بسمت آبشار رایِن را ادامه دادیم. ساعت ۱۶:۴۰ دقیقه به آبشار زیبا و دیدنیِ رایِن رسیده و پس از گرفتن عکس‌های یادگاری سریعاً بسمت پارک آبشار و پارکینگ خودروها حرکت کردیم. پس از ۱۵ دقیقه در محل پارکینگ سوار بر وانت بسمت منزل آقای نصری در شهرستان رایِن حرکت کردیم. به همراه ۲ همنورد عزیز از رایِن بسمت ترمینال کرمان و از ترمینال راس ساعت ۲۰:۳۰ به مقصد اصفهان عزیمت نمودیم. سرپرست برنامه نیز به همراه بقیه همنوردان نیز به قصد اصفهان حرکت کردند. همگی در ساعت ۰۷:۰۰ صبح شنبه ۱۴۰۱/۰۳/۰۷ به اصفهان رسیده و یک برنامه دیگر از برنامه‌های زیبای باشگاه راسخ را به پایان رساندیم.
نفرات شرکت کننده:
۱- محسن جدیدی (سرپرست)
۲- محمدسعید هندی
۳- مهدی جعفری
۴- قدرت الله جمشیدی
۵-مرتضی شمسی
۶-محمدصادق عبدالملکی
۷- حسین برمک (گزارش و تصاویر)