اجرای برنامه قله هزار کرمان

به نام خالق هستی بخش
گزارش اجرای برنامه قله هزار کرمان ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ باشگاه راسخ
مقدمه :
کوه هزار کوهی است در استان کرمان در بخش راین که در جنوب این شهرستان قرار دارد  و بلند ترین قله این استان میباشد ارتفاع آن با اندازه گیری دقیق به وسیله دستگاه های جی پی اس ۴۵۰۱ متر برآورد شده است.
کوه هزار به دلیل داشتن پوشش گیاهی بسیار از انواع گیاه گوناگون ، هزار نامیده شده است و چهارمین کوه بزرگ ایران و مرتفع ترین قله جنوب کشور (بام جنوب ایران ) میباشد که دارای مساحتی بالغ بر  ۹۰۰ کیلومتر مربع بوده و سرچشمه رودخانه هایی چون هلیل رود و طهرود میباشد.
مرتفع ترین مناطق مسکونی ایران روستاهای باب زنگی و اردیکان  با ارتفاع بیش از ۳۳۰۰ متر در کوه هزار قرار دارد.
این کوه در ۱۰۰ کیلومتری جنوب کرمان قرار داشته
و دارای جانپناه بتنی  در ارتفاع ۳۱۰۰ متری و چشمه دائمی تا این ارتفاع میباشد. در فصول گرم سال از این نقطه تا قله منبع آبی ندارد. بهترین فصل صعود از اواخر اردیبهشت تا اوایل آبان ماه هست. و صعود در فصل زمستان آن مستلزم داشتن تجهیزات زمستانی کامل خواهد بود .

مشروح گزارش :
برابر با تقویم زمستانه و اطلاع رسانی انجام شده ساعت 21.30 دقیقه شب چهارشنبه 17 اسفندماه 1400 به همراه 11نفر از همنوردان دوستدار صعود به” قله هزار”  از ترمينال کاوه اصفهان سوار اتوبوس شده(با کمی تأخیر برای رسیدن یکی از همنوردان) و به سمت شهر کرمان حرکت کردیم.
صبح روز پنجشنبه بعداز رسیدن به  پایانه مسافر بری و صرف صبحانه منتظر رسیدن دیگرهمنورد گرامی از شهر شیراز شدیم،
با هماهنگی قبلی بعمل امده از طرف باشگاه‌ ساعت‌ 8 صبح سوار یکدستگاه ون شده و راهی شهر راین شدیم،پس از پیاده و آماده شدن و  توضیحات سرپرست محترم برنامه جناب استاد لباف، ساعت 9.30 با نام نام و یاد خداوند مهربان پیمایش را با کوله سنگین از ارتفاع حدود 2850 متری کنار آبشار طهرود(آبشار راین) آغاز نمودیم.
ساعت 11.30 به جانپناه در ارتفاع حدود 3100متری رسيديم و بنا بر پیشنهاد استاد لباف سريعاُ کوله پشتی های سنگین را در جانپناه گذاشته و کوله های  سبک خود را بر دوش گرفته و به مسیر خود جهت صعود قله در همان روز ادامه دادیم ،
با قرار گرفتن در ارتفاعات بالاتر رفته رفته بر شدت وزش باد اضافه میشد و همچنین صعوددر برف پیمایش را سخت‌تر مینمود،
کلیه همنوردان با اراده مصمم به مسیر ادامه‌ داده ودر ارتفاع حدود4000 متری در زیر صخره ای بزرگ که به “تاج خروس” مشهور است توقف و استراحت کوتاهی نمودیم،در این هنگام وضعیت هوا دوباره‌ دگرگون شد، و با پوشش کامل زمستانه به سمت قله  ادامه دادیم،بعداز عبور از آخرین صخره ها به زیر قله اصلی رسيديم، با توقفی حدود نیم ساعت ، با کمتر شدن وزش باد که همراه هوای آفتابی نیز شد با تلاشی مضاعف و نشاط غیر قابل وصف  در ساعت17 به قله”هزار” بام استان کرمان صعود نمودیم و بعداز گرفتن‌ چند عکس یادگاری با روحیه و انرژی  شروع به بازگشت نمودیم ،با نزديک شدن به غروب خورشید که همراه شد با سردی مجدد هوا و شدت وزش باد، تا ارتفاع حدود 3800 متری با احتیاط فرود آمده و در این مکان جناب استاد لباف جهت استراحت و تقویت و دادن انرژی به تیم اقدام به تهیه چای در یک شکاف بین صخره نمودند ، بعداز صرف چایی و تنقلات مجددا به حرکت ادامه داده و در چندین نقطه با احتياط کامل مجبور به تراورس از روی برف سفت شدیم
و نهایتا در ساعت 21.30  شب به جانپناه رسیدیم،بعداز استراحت کوتاه و خوردن دو وعده‌ نهار و شام  خاموشی اعلام شد و همگی به خواب عمیقی بعدا از صعود  فرو رفتیم.
جمعه صبح ساعت 7.30 بعداز صرف صبحانه و نظافت داخل جانپناه و بسته بندی زباله موجود به سمت آبشار زیبای طهرود(آبشار راین) حرکتمان آغاز شد ،
واقعاً مسير جانپناه تا آبشار بخاطر وجود جوی آب و درختان دو طرف آن فوق‌العاده زیباست
ساعت‌ 9.30  بعدازسیزده و نیم ساعت پیمایش به آبشار رسیدیم و اینجا پایان پیمایشمان بود ،
دوستان تا رسیدن ماشین حدود دو ساعت مشغول تفریح و استراحت و عکاسی از آبشار و مناظر طبیعی اطراف بودند راس ساعت 11.30 با آمدن سرویس به سمت ترمينال کرمان حرکت کردیم(قرار بود از ارگ راین و باغ شازده دیدن کنیم ولی بخاطر محدودیت کرونا این امکان تاریخی بسته بود) با رسیدن به ترمينال و صرف نهار  با سپردنه کوله ها به انبار تعاونی به مرکز شهر جهت‌ خرید و دیدن مکان‌های بازار ارگ کرمان رفتیم ، و با توجه به تایم برگشت ساعت 22 سوار اتوبوس شده و راهی اصفهان شدیم و برگ دیگری از تقویم زمستانه برنامه های باشگاه راسخ ساعت 6 صبح روز شنبه همراه سلامتی و نشاط همنوردان  در اصفهان به انتهای خود رسید .
در خاتمه از زحمات جناب لباف و حضور گرم و صمیمی و همکاری کلیه همنوردان بل اخص همنورد مهمان و عزیزمان اقای امیر حسین عدالت پور که در این برنامه شرکت نمودند تشکر میگردد.
نفرات شرکت کننده ؛
۱- احمد لباف (سرپرست )
۲- مهدی مهدیان (گزارش و تصاویر)