گزارش همایش کوهنوردی بهاره قلل مرکزی دنا

گزارش تیم A
صعود قله های :
لوکوره ، کل گردل،تل گردل،پازنک و موروگل

رشته کوه دنا با بیش از چهل قله ی بالای ۴۰۰۰ جاذبه ای بی بدیل برای هر علاقمند به کوه و کوهنوردی بوده و بی جهت نبوده که دنا را بهشت کوهنوردان دانسته اند.

برابر با اطلاع رسانی انجام شده نیمه خرداد ۱۴۰۱ سببی گردید تا تعدادی از کوهنوردان علاقمند و شیفته ی دنا در قالب چند تیم در یک همایش باشکوه کوهنوردی شرکت نموده و تعداد ۱۸ قله ی بالای ۴۰۰۰ آنرا صعود نمایند گزارش پیش رو حاصل اجرای برنامه تیم A میباشد و گزارش تیمهای دیگر نیز جهت اطلاع علاقمندان متعاقبا تقدیم خواهد شد .
دوازدهم خرداد ماه ساعت ۱۵/۴۵ دقیقه از اصفهان  بهمراه همنوردانی که قصد حضور در این همایش را داشتند حرکت نمودیم پس از عبور از شهرهای شهرضا و سمیرم و حنا و عبور از پیچ و خمهای بسیار زیبا و سرسبز انتهای مسیر ساعت ۲۰/۳۰ وارد روستای خفر و روانه خانه ی کوهنوردان برج آسمانی (متعلق به باشگاه راسخ ) که خود مکانی بسیار مطمئن و دارای امکانات عالی برای کوهنوردان میهمان میباشد شده با استقبال گرم سرایدار آن اقای سید حسن موسوی مواجه و جهت اسکان اطاقی تحویل گردید ،
پس از صرف شام با توجه به تعداد نفرات ، علاقمندی ها و همچنین سطح توانائی نسبت به مسیرهای صعود ، تیمها مشخص و توضیحات لازم نیز جهت آمادگی و آگاهی توسط تیم سرپرستی داده شد ،
ساعت ۲۳ اعلام خاموشی و استراحت گردید ، صبح روز جمعه ۱۳ خرداد ساعت ۴ صبح بیدار باش و راس ساعت ۵ نیز اعلام حرکت تیمها گردید ، که البته تیم A و B از آنجا که بخشی از مسیرشان تا آبشار پیدنی مشترک بود تا این مکان بصورت مشترک برنامه را شروع نمودند .
پس از خروج از روستا وارد کوچه باغ جنوب غربی انتهای روستا که در مجاوت رودخانه قرار داشت شده و با پیمایشی حدود یکساعته در دقایق اولیه روشن شدن هوا که زیبائیهای بی نظیر مسیر هم قابل مشاهده و لمس کردن بود دقیقا حرکتمان همراه شد در نزدیک رودخانه و الحق که بایستی این همه نعمت و زیبائی را تحسین و بواسطه توفیق دیدن و استفاده از آن خالقش را شاکر باشیم .
ساعت ۶/۲۰ دقیقه آبشار فوق العاده زیبای معروف به آبشار خفر را در مقابل خود دیدیم چند دقیقه ای همنوردان جهت ثبت خاطره توقف و ضمن استراحت تصاویری نیز برای خود از این همه زیبایی ذخیره  نمودند ،
پس از عبور از آبشار ساعت ۷/۲۰ دقیقه جهت صرف صبحانه در کنار چشمه سید محمد که در حال حاضر آب بسیار خوبی هم داشت توقف نمودیم ، در ادامه از آنجا که بواسطه حجم بسیار زیاد آب خروشان امکان عبور از رودخانه را جهت ادامه مسیر نمیداد ناچار به افزایش ارتفاع از دره ی مجاور شده و در محلی نزدیک آبشار پیدنی که رودخانه ی حاصل از آبشار بطور کامل زیر یخچال قرار میگرفت فرود آمدیم و البته با منظره ای بسیار خارق العاده و شگفت انگیزی مواجه شدیم ، رودخانه ای بسیار بزرگ و عظیم از بهمنی که طی روزهای گذشته فرود آمده بود و به مانند نقل های غول آسا شکل گرفته بودند .
این قسمت محل جدا شدن دوتیم از یکدیگر بود ، تیم A مسیر آبشار پیدنی را در پیش گرفته و تیم B نیز به سرپرستی استاد احمد لباف وارد دره گینه دون که منتهی به گردنه و سپس قله پوتک میشد شدند .
ارتفاع آبشار را صعود و در ادامه مسیر اکثر قسمت دره بطور کامل پوشیده از یخچال بود و البته عبور از آن  احتیاط زیادی هم میطلبید که به لطف خداوند و توانائی همنوردان میسر گردید با عبور از این بخش به سه راهی لوکوره ،تل گردل رسیده و وارد دره منهتی به قله لوکوره شدیم ، جهت صرف ناهار و تجدید قوا در کنار چشمه حاصل از ذوب یخچالها ساعت ۱۳/۴۵ دقیقه بمدت یکساعت کامل استراحت داده شد و پس از آن مجدد کوله ها بر دوش و با نهایت تلاش ، شیب بسیار زیاد این دره تا روی گرده پشت سر گذاشته شد تا ساعت ۱۷/۲۵ دقیقه روی خط الراس قرار گرفتیم ، از آنجا که طی این بخش از مسیر انرژی زیادی را گرفته بود و همچنین پیش بینی برنامه روز دوم نیز وقت کافی داشتیم صعود قله لوکوره به صبح روز بعد موکول گردید بنابراین همنوردان کمپ را برپا و استراحت و ریکاوری بدنی خود را ترجیح دادند ،
صبح روز شنبه ۱۴ خرداد ساعت ۵/۳۰ بیدار باش و پس از جمع آوری کمپ و بستن کوله ها ساعت ۶/۲۰ از طریق دست به سنگ ابتدای مسیر که تا قله ادامه داشت حرکتمان را آغاز و به لطف خداوند ساعت ۶/۴۰ قله لوکوره با ارتفاع ۴۲۶۵ متر صعود گردید پس از گرفتن چند عکس به محل کمپ بازگشته و ساعت ۷/۲۰ دقیقه در خنکای زیبای صبحگاهی کوله ها را بر دوش گرفته و مسیر خود را بر روی خط الراس زییا و پوشیده از برف شروع نمودیم ، پس از چند دقیقه حرکت و گرفتن ارتفاع قله ۴۲۳۰ متری کل گردل صعود گردید و پس از چند توقف بین مسیر و فراز و فرود های مکرر ساعت ۱۰/۴۵ دقیقه بر روی قله ی تل گردل قرار داشتیم از آنجا که بخش زیادی از قله پوشیده از برف بود پلاک آن احتمالا زیر برف و یا در اثر فرسایش و شکستگی سنگها افتاده بود، در کنار سنگ چین آن نشسته و چند دقیقه اعلام استراحت گردید .
در ادامه مسیر بر روی خط الراس با چند فراز فرود ساعت ۱۲/۳۰ دقیقه نیز کلیه همنوردان موفق به صعود قله ۴۲۳۰ متری موروگل غربی یا پازنک شدند در کنار هم عکسی به یادگار گرفته شد و بجهت اینکه برای صعود موروگل سه نفر اعلام آمادگی نمودند بقیه دوستان در کنار کوله ها به استراحت پرداختند .
پس از پشت سر گذاشتن مسیر دست به سنگ در حالیکه شاهد رقص پرواز و آواز پرندگان سیاه نیز که گویا آهنگ خوش آمدید بر بلندای با شکوه این کوه را مینواختند راس ساعت ۱۳/۳۰ دقیقه دستان خود را در کنار تابلوی زیبای این قله ی با عظمت به پاس شکر از خالقش بر آسمان بلند نمودیم و تصاویری نیز برای ثبت خاطره خوش این برنامه گرفته و بسمت پایین بازگشتیم ، وبه اتفاق دیگر همنوردان مسیر تراورس موروگل بسمت گردنه قاشمستان را درپیش گرفتیم که البته اندکی نیز بجهت وجود یخچالها در مقابل چالش ساز بود که با کم نمودن ارتفاع از آن عبور کرده به گردنه حدفاصل قاشمستان و موروگل رسیده ، این منطقه که به میدان فوتبال هم معرف هست کاملا و یکدست پوشیده از برف بود سپس مسیر دره قاشمستان که منتهی به جانپناه بود را در پیش گرفته و ساعت ۱۸ نیز به جانپناه رسیدیم و شاهد خیل عظیمی از کوهنوردان که از اقصی نقاط کشور برای صعود قاشمستان حضور یافته بودند بودیم ،
چند دقیقه ای در این مکان استراحت نموده و به حرکت خود بسمت روستای خفر ادامه داده تا پس از عبور از کوچه باغ های سرسبز و معطر به عطر گلهای بهاری ساعت ۲۰ حضور خود را در خانه کوهنوردان اعلام نموده با استقبال گرم و خداقوت دیگر همنوردان و همچنین پذیرائی آش بسیار خوشمزه توسط مدیریت باشگاه خستگی را از تن زدوده و پس از آماده شدن کلیه همنوردان ساعت ۲۱/۳۰ دقیقه بسمت اصفهان بازگشتیم و راس ساعت ۲ بامداد همراه سلامتی کامل و انرژی مضاعف حاصل از اجرای  برنامه و شکر خداوند از اینکه فرصتی دوباره ایجاد شد تا جمعی از همنوردان در چنین برنامه باشکوهی شرکت کنند برنامه ما به انتها رسید .
نفرات شرکت کننده تیم A:
۱- اسماعیل صفدریان (سرپرست ، گزارش، تصاویر )