گزارش اجرای برنامه صعود دومیر

به نام آنکه مهر آفرین است
خداوند کوهستان و برف و زمین است
گزارش اجرای برنامه صعود دومیر بلندترین قله استان مرکزی ۱ بهمن ماه ۱۴۰۰ باشگاه راسخ

مقدمه :
این قله در ۳۴ کیلومتری شرق شهر دلیجان و در ۳۵ کیلومتری غرب کاشان واقع شده است. صعود این قله از چهار جبهه قابل انجام است:
• جبهه جنوب غربی – روستای قلهر
• جبهه شمال – روستای نشلج
• جبهه شرق – روستای نراق
• جبهه غرب – دره معدن- روستای مزوش
مشخصات قله: کوهستان دومیر یا اردهال قلّه‌ای بس زیبا به ارتفاع ۳۵۰۵ متر از سطح دریا
جدا از رشته کوه کرکس است که از گردنه نابر به این رشته کوه متصل می‌گردد. که چون نگینی در حاشیه کویر مرنجاب می‌درخشد. این کوهستان چندین یال طولانی دارد که از قلّه اصلی انشعاب گرفته و دارای چندین قلّه شاخص بالای ۳۰۰۰ متر می‌باشد که ‌صعود به هر یک از این قلّه‌ها یک روز برنامه کوهنوردی را در بر‌میگیرد.

شرح برنامه:
برابرتقویم زمستانه ی برنامه های سبک باشگاه و اطلاع رسانی انجام شده
روز جمعه مورخ ۱ بهمن ماه ۱۴۰۰ به همراه تعداد ۹ نفر از همنوردان بوسیله یکدستگاه مینی بوس ساعت ۳ بامداد از میدان جمهوری اصفهان و از طریق جاده اصفهان تهران به سمت دلیجان حرکت نمودیم.
با عبور از شهرهای مورچه‌خورت، وزوان و میمه، ساعت ۶ صبح  به دلیجان رسیده و از سه راهی مرکزی سمت راست وارد جاده نراق شدیم. پس از طی حدود ۴ کیلومتر از سمت راست وارد جاده سنقان شدیم ، در این جاده که کلیه طبیعت و تپه های اطراف آن پوشید از برف بود به مسیر خود ادامه دادیم تا با عبور از سه راهی بی بی زبیده و طی چند کیلومتر دیگر ساعت ۷ صبح در حالیکه کلیه باغات ابتدائی و روستا پوشیده از برف بود و نوید بسته بودنه جاده خاکی منتهی به محل شروع که همان ایستگاه معدن هست را میداد .
این جاده خاکی حدود ۸ کیلومتر پیمایش را میطلبید که البته بارسیدن به اول این جاده خاکی متوجه شدیم که جهت تردد تجهیزات خودرویی معدن راه را پاکسازی نموده بودند ، و همین منجر به وارد شدن سرویس به جاده خاکی شد حدود ۱۵۰۰ متر ادامه دادیم تا اینکه در اولین سراشیبی مینی بوس بطور کامل داخل برفهائی که طی روز گذشته بادروبه شده و یخ زده بود گیر افتاد و تلاش های ما نیز نتیجه ای نداشت لذا کوله ها را به دوش گرفته و پیمایش مسافت ۶ کیلومتری مانده تا محل ایستگاه معدن را در شرایطی که هوا بسیار بسیار سرد و سوزنده بود و شاهد دمائی بین ۱۵- تا ۱۹- درجه و دمای حسی ۳۰- درجه بود ، از ساعت ۷/۳۰ شروع نمودیم ساعت ۸/۵۰ در ابتدای ایستگاه معدن که در ارتفاع ۲۶۳۰ میباشد جهت استراحت و صبحانه حدود ۲۰ دقیقه توقف داشتیم و سپس از مسیر یال اصلی بسمت قله حرکت خود را آغاز نمودیم،
در طول مسیر پیمایش بدلیل شرایط بسیار نامساعد جوی که همراه باد و بوران شدید و دمای حسی بسیار پایین بود امکان توقف بسیار کم بود . نفرات با تلاش و همت وصف ناپذیر به پیمایش خود ادامه دادند تا ساعت ۱۳ به مکان ما قبل از قله که تابلوها نیز مشاهده میشدند رسیدیم و با یک تراورس کوتاه نفرات میتوانستند به قله برسند اما از آنجا که این مکان با شیب زیاد و برف بسیار و یخ زده بود و هوا نیز فوق العاده طوفانی بود جهت جلوگیری از اتلاف وقت و بروز هر گونه شرایط ناگوار و همچنین در پیش داشتن پیمایش مسافت حدود ۸ کیلومتر تا روستا و جاده آسفالت فقط چند عکس گرفته و سریع اعلام بازگشت گردید .
پس از فرود به جاده خاکی وارد شده و بسمت روستا حرکت کردیم تا ساعت ۱۸/۴۰ دقیقه کلیه نفرات به اول جاده آسفالت که محل توقف سرویس بود رسیده و ساعت ۱۹/۲۰ دقیقه بسمت اصفهان بازگشتیم ،
ساعت ۲۳/۱۰ دقیقه نیز پس از یک روز پر نشاط و پر انرژی و البته پر چالش برنامه ما در اصفهان به انتها رسید.
جا دارد از راننده لدر که از روستا مراجعه و سرویس ما را از مخمصه نجات داد نیز تشکر نمایم .

نفرات شرکت کننده :
۵- علی اصغر شفیعی
۶- علیرضا مجیری
۷- محمدرضا صفری
۸- اسماعیل صفدریان ( سرپرست ، گزارش و تصاویر)