گزارش اجرای برنامه شط تمی

🌹آیتـ و نشانه های بیشماری
از تـو در اوسـت
گزارش اجرای برنامه شط تمی ۹ الی ۱۲ فروردین ۱۴۰۱ باشگاه راسخ اصفهان
مطابق با تقویم بهاره باشگاه و اطلاع رسانی انجام شده بهمراه تعداد ۱۱ نفر از علاقمندان و دوستدران طبیعت های بکر و زیبای ایران زمین که بجز عشایر شاید قلیل افرادی
قدم برآن نهاده باشند نیمه شب سه شنبه ۹ فروردین ساعت ۲ با یک دستگاه مینی بوس از اصفهان راهی مرز بین چهارمحال و خوزستان شدیم که بدین منظور در ابتدای شهرستان شهرکرد وارد جاده شلمزار اردل شده و سپس مسیر بازفت اردل را در پیش گرفته و با عبور از چندین شهر و روستای بین مسیر از جمله شهر زیبای بازفت و طبیعت سرسبز و مناظر دلنشین حاشیه ی رودخانه ی آن و همچنین چمن قلعه یا همان چمن گلی را نیز و گردنه ی پوشیده از برف چری را نیز  پشت سر گذاشته و وارد منطقه اندیکا شدیم از آنجا که در عنوان برنامه نیز پیش بینی بازدید از چند آبشار نیز شده بود اولین آبشار بسیار باشکوه و دیدنی  پر آبی بود  تحت نام وقت و ساعت و یا نیم ساعته که  در نزدیکی روستای گراب و با فاصله کوتاهی از جاده قرار داشت  مورد بازدید قرار گرفت و سپس به مسیر خود در جهت قلعه خواجه ادامه دادیم تا حدود ساعت ۱۱/۳۰ به دشت و آبگیر زیبای شیمبار رسیدیم و دومین آبشاری هم که بازدید شد آبشار نگین شیمبار که با پیمایشی حدود نیم ساعت در مقابلش قرار گرفتیم و همه دوستان با مشاهده عظمت و زیبایی این آبشار که با رنگین کمان نیز آراسته شده بود از این
همه زیبایی به وجد آمده و تصاویر خاطره انگیزی را برای خود ثبت نمودند با توجه به زمان در همان حوالی تالاب شیمبار نیز جهت صرف ناهار توقف نموده و پس از چند دقیقه استراحت به مسیر خود ادامه دادیم تا به روستای دینراک رسیدیم و اینجا مکانی بود که میبایست مسافتی حدود ۴۵ کیلومتر جاده خاکی را با وانت طی نماییم تا به مکان پیش بینی شده برسیم ، و متاسفانه با بد قولی راننده و عدم حضورش تا ساعت ۱۷ بلاتکلیف بودیم تا بلاخره با کرایه ی یک وانت ابتدا بخشی از مسیر را تا روستای درویش احمد رفته و از آنجا نیز با وانتی دیگر قرار شد تا روستای داود محمود برویم که باز بدلیل خرابی خودرو و توقفات مکرر آن بناچار در نزدیکی چشمه آبی که در ارتفاعات آرپناه بود وسایل را پایین گذاشته و کمپ شب مانی خود را برپا نمودیم ، صبح روز دوم ساعت ۶/۳۰ بیدار باش و ساعت ۸/۱۵ دقیقه عملا پیمایشمان با کوله های سنگین بسمت روستای داود محمود آغاز گردید ، قابل ذکر تمامی این مسیر بسیار طولانی  جاده خاکی بجز روستاهای کم تعداد از نظر جمعیت هیچ تردد خاصی نبود تا ساعت ۱۲/۳۰ به پیمایشمان ادامه دادیم تا در مقابل یکی از کمپهای عشایر وانتی را مشاهده نمودیم و ضمن  استقبال گرم راننده محترم بخش دیگری را که امکان داشت با خودرو ادامه داده و حدود ساعت ۱۴ جهت ناهار در کنار رود خانه توقف نمودیم پس از صرف ناهار و کمی استراحت حرکتمان در جهت دره منتهی به خط الراس کینو شروع گردید ، با توجه به صعب العبور بودن این دره راس ساعت ۲۰ و در ارتفاع ۱۹۳۰ اقدام به کمپ شب مانی دوم نمودیم ، روز سوم ساعت ۵/۳۰ اعلام بیدار باش و ساعت ۷ صبح نیز گروه پس از یک فرود به ارتفاع پایین تر و برداشتن آب از چشمه بسمت ارتفاعات بالاتر حرکت خود را آغاز نمود ، که در این قسمت از برنامه بدلیل شیب بسیار بالا و تغییر ناگهانی شرایط جوی که همراه بارش تکرگ و باران نیز بود اندکی همنوردان را دلنگران نمود که با تلاش مضاعف و همتی والا با پشت سر گذاشتن شیبهای بسیار و طولانی راس ساعت ۱۲ بر روی خط الراس غربی جنوب غربی کینو که البته دارای پوشش برف بسیار و خط طویل و کشیده ای از نقاب برفی بود قرار گرفته و قله سیلیلی هم که در فاصله کوتاهی در قسمت غربی واقع شده بود صعود گردید و پس از کمی استراحت به مسیر خود در جهت شرق خط الراس ادامه داده و از مسیر مناسبتری مجددا فرود نمودیم تا ساعت ۱۵ در کنار چشمه ای دیگر جهت صرف ناهار توقف داشته باشیم .پس از صرف ناهار کوله ها را به دوش گرفته و با شناسایی مسیر حرکت خود را در جهت شرق ادامه داده تا نهایتا با گذر از چندین تپه برفی و از میانه ی بوته های پر تراکم گون و کم نمودن ارتفاع ساعت ۱۸/۴۵ دقیقه شط زیبای تمی را که چون نگینی در بین دیواره های پوشیده از برف قرار داشت رویت نموده و کمپ شب مانی خود را نیز در کنار آن برپا کردیم با استفاده از چوبهای خشک موجود در کنار دریاچه آتشی روشن نموده و تا ساعت ۲۲ همنوردان از فضای دلنشین و آرام این مکان دور از دسترس لذت برده و سپس اعلام خاموشی و استراحت گردید ،
صبح روز چهارم ساعت ۵/۳۰ اعلام بیدار باش و ساعت ۷ در مجاورت ساحل دریاچه حرکتمان آغاز گردید تا هوا روشنتر شد و چند دقیقه ای نیز جهت تصویر برداری توقف نمودیم و دوستان از زوایای مختلف برای خود ثبت خاطره نمودند ، لازم بذکر که در ساحل دریاچه لاشه ی یک پهباد که مورد اصابت موشک نیز قرار گرفته و منهدم شده بود مشاهده شد .
در ادامه کم کم از در یاچه فاصله گرفته و به مسیر خود در جهت شمال ادامه دادیم تا فرودمان از مسیر شمالی پر شیب آغاز گردید ساعت ۱۰ به اولین چشمه و آبشار این  رسیده که البته این مسیر از این مکان تا انتها پوشیده از جنگلهای زیبای بلوط که در فاصله اندکی نیز آهنگ روح نواز آبشارها و چشمه ها و رودخانه های متعدد جاری از چندین دره بود ، با چند توقف کوتاه و عبور از چند رود خانه ی خروشان به رود بسیار زیبای بختیاری با حجم آب بسیار قابل توجه که همگی را یاد زاینده رود میکرد و در انتهای دره جریان داشت رسیدیم در مجاورت این رودخانه در جهت شرق به راه خود ادامه داده تا به یک پل فلزی رسیده از روی آن عبور کرده و با گذر از آخرین شیب ساعت ۱۶/۳۰ دقیقه به جاده خاکی منهتی به تونلها و محل احداث سد متوقف شده لیرو رسیدیم ، از آنجا وانت منتظرمان بود سوار شده و وارد تولها گردیدیم در بین دو تونل که آبشار کوچکی هم بود جهت صرف ناهار کوله ها را زمین گذاشتیم ، پس از آن با عبور از چند تونل به محل احداث سد رسیدیم و الحق که این مکان با وجود اقدامات صورت گرفته و پل معلق آن طبیعت زیبا ، و آبشار چال سرداب و رود بختیاری جایگاه فوق العاده تماشایی بود پس از آن سوار بر وانت شده و بسمت روستای لبد سفلی حرکت کردیم در بین مسیر نیز به محل رانش بخشی از کوه کینو رسیده  که دقیقا در چنین روز و ساعتی یعنی حدود ساعت ۱۹ روز  ۱۲ فروردین ماه سال ۱۳۷۷ روستای آبیکار با کلیه سکنه ی آن زیر میلیونها تن سنگ و خاک مدفون گردیدند رسیده فاتحه ای خواندیم و به مسیر خود ادامه داده تا بلاخره آخرین بخش جاده خاکی که حدود ۲۰ کیلومتر بود به اخر رسید و ساعت ۲۰/۳۰ به سرویس که در اول آسفالت بعداز روستای لبد سفلی منتظرمان بود رسیده ، کلیه همنوردان سوار شده و بسمت اصفهان بازگشتیم و در نهایت پس از اجرای یک برنامه ی بسیار زیبا و در عین حال هم سنگین طی سه روز ساعت ۴ صبح به اصفهان رسیدیم و این برنامه که سراسر همراه سلامتی و شور و نشاط بود به انتهای خود رسید .
لازم بذکر است با توجه به مسافت و شرایط بکری و کوهستانی منطقه  شروع از یک مسیر و پایان در منطقه ای دیگر و حمل کوله های سنگین و همچنین  عدم دسترسی کافی به جاده اگر قصد اجرای این برنامه باشد نفرات الزاما بایستی از توانایی خوبی برخوردار باشند .
مسافت طی شده 52 کیلومتر طی سه روز
۷- آراد پیروان
۸- محسن قیمتی پور
۹- حبیب عسگری
۱۰- اسماعیل صفدریان (گزارش و تصاویر)