گرفتگي یا اسپاسم عضلاني

به گرفتگي خود به خودي عضله كه منجر به درد شديد و عدم توانایی در حركت مي شوداسپاسم گفته می شود.  علت اصلی آن از دست دادن مايعات و املاح بدن است.
كاهش سديم و يا پتاسيم و مقادير غير طبيعي اين مواد در خون منجر به انقباض عضله و جلوگيري از بازگشت آن به حالت اول است .
🚨کمک‌های اولیه هنگام گرفتگی عضلات:
در این حالت اولین کار متوقف کردن حرکت است. وقتی در حال کوهنوردی احساس کردید ماهیچه‌هایتان درد گرفته آن را نادیده نگیرید زیرا ممکن است به شدت آسیب ببینید.
سپس بلافاصله آن را در خلاف جهت گرفتگی بکشید و پس از رها شدن ان را ماساژ دهید. هنگام ماساژ وقتی با دست قسمت‌های مختلف ماهیچه را لمس می‌کنید حتما متوجه یک گره سفت در آن می‌شوید.
برای بهبود سریع‌تر در ۷۲ساعت اولیه بهتر است‌ بلافاصله کمپرس سرد را شروع کنید. کمپرس سرد، درد و ورم ناحیه دردناک را کاهش می‌دهد و با بی‌حس کردن بافت عضلانی آن منطقه، تحریک‌های عصبی را کم می‌کند. البته مراقب باشید کیسه یخ هر بار حداکثر۲۰دقیقه روی موضع دردناک قرار گیرد.
یا از جکوزی استفاده کنید.
نوشيدن هر گونه مایعات مانند آب و دوغ و آب ميوه نیز در کم کردن گرفتگی عضلات می تواند موثر باشد مخصوصا در گرفتگی هایی که ممکن است در خواب ایجاد بشود.
البته اگر مشکل فشار خون ندارید خوردن نمک و موز هم در این شرایط بسیار مناسب است .
اگر هیچ یک از روش‌های پیشنهادی کارساز نبود،
حتما به مراکز درمانی مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.